Gymnastikforeningen Præstø Fjord

Instruktørsiden

Disse sider indeholder nyttige oplysninger omkring det at være instruktør, hjælpeinstruktør og føl i GPF.
Har du har et spørgsmål, så kig herunder, og hvis du ikke finder svaret, så skriv eller ring til din kontaktperson i bestyrelsen. Vi hjælper gerne!

Hvis du får en god idé til indhold, der også kan have andres interesse, så kontakt én fra bestyrelsen, så vi kan gøre informationen fælles.

Klik på emnerne i oversigten herunder, og brug ikonet pil op, når du vil tilbage til oversigten.

Vi er rigtig glade for at du har valgt at være instruktør i GPF

Som instruktør i GPF får du:

  • Omkostningsgodtgørelse
  • Gratis deltagelse på alle foreningens hold, dog står man selv for evt. udgift til dragt.
  • Rabatordning gældende for hoved- og hjælpeinstruktører:
    Ægtefælle/samlever/børn kan deltage på foreningens hold for 250 kr. ​
    Undtaget er dog deltagelse på teamgym hold (SMS), hvor det er halvt kontingentet.
    Evt. udgift til dragt betales står man selv for.
  • Samme rabatordning gælder i sommersæsonen, men kun for instruktører som er aktive på sommerhold.
  • Instruktørtøj (trøje og t-shirt)
  • Alle de relevante kurser du har lyst til
  • Mulighed for vejledning på holdet af erfaren DGI-instruktør/vejleder
  • Instruktørsamlinger, julefrokost m.m.
  • Og så naturligvis masse vis af gode oplevelser sammen med vores medlemmer ude på holdene 🙂

Forventninger til dig som instruktør

Som forening har vi også forventning til dig som instruktør. Når du har sagt JA til at være instruktør i GPF forventer vi:

  • At du møder i god til inden træning og deltager aktivt i træningen
  • At du giver dine medinstruktører besked i så god tid som muligt hvis du er forhindret i at komme til en træning
  • At du deltager i instruktørmøderne – og gerne bakker op omkring arrangementer (se årshjul).
  • At du deltager aktivt i vores opvisning – også ved klargøring og oprydning
  • At du husker at svare på mails og melder til/fra når dette er nødvendigt
  • At du er ROLLEMODEL for alle vores medlemmer. Dvs. ingen mobilsnak, alkohol, rygning, snus osv. i forbindelse med træning og andre aktiviteter sammen med vores medlemmer. Dog er ”3. halvleg” efter træning med øl/vin i omklædningsrummet OK, så længe alle er +18 år og det foregår i ”God ro og orden”
  • At du er opmærksom på, at GPF er en DGI velkomstforening

HUSK altid at svare på de mails der bliver sendt ud!

Sociale Medier

Børneattester

Som et middel til at forebygge seksuelle krænkelser og overgreb mod børn i idrætsforeninger kræver lovgivningen, at foreninger indhenter børneattester ved nyansættelser af instruktører og andre med lederansvar overfor børn og unge under 15 år. Det omfatter personer, der via deres arbejdsopgaver færdes fast på steder, hvor der er børn under 15 år, og som derved har mulighed for at opnå direkte kontakt med børnene. Alle som er ansat eller tilknyttet GPF, og som arbejder med børn under 15. år, skal derfor ved ansættelser og herefter hvert 2. år give samtykke til at GPF indhenter en børneattest. I forbindelse med længerevarende fravær fra foreningen skal der indhentes en ny børneattest ved genansættelse. Børneattester opbevares af foreningens formand.

Dine data i Conventus
Conventus er herefter stedet, hvor du skal huske at rette dine data, hvis du flytter, får nyt telefonnummer mv.

GPF er en DGI velkomstforening

GPF er en DGI velkomstforening! Det er vi fordi vi gerne vil gøre noget særligt ud af nye medlemmers oplevelse af, at blive en del af vores dejlige forening – et fællesskab hvor der er plads til alle.

Det betyder, at vores instruktører er opmærksomme og inkluderende. De sørger for, at det er tydeligt hvem man skal henvende sig til når man kommer, at man bliver indviet i sociale ritualer og selvfølgeligheder, så man har lyst til at komme igen til næste træning.

Ved sæsonstart uddeler vi en velkomstfolder, som både indeholder praktiske oplysninger og kontaktoplysninger, hvis man har spørgsmål. 

Se velkomstfolderne på gpf.dk.

Din kontaktperson i bestyrelsen

Som instruktør i GPF får alle hold tildelt en kontaktperson i bestyrelsen – se fordelingen her.

Formålet med at have én kontaktperson er at skabe et bindeled mellem dig og bestyrelsen. Som instruktør har du én person, du kan kontakte i forbindelse med problemer, som du ikke selv kan løse, eller til råd og vejledning.​

Kontaktpersonen er ligeledes gymnaster og forældres kontaktperson i bestyrelsen

Omkostningsgodtgørelse (løn)

Som instruktør og hjælper i GPF udbetales der omkostningsgodtgørelse for de timer man deltager som instruktør eller hjælper til de ugentlige træninger for de hold man er tilknyttet.

Omkostningsgodtgørelse er den måde vi kan udbetale din ”løn” på uden at der skal betales skat mm.

Omkostningsgodtgørelse udbetales ud fra nedenstående takster indenfor de rammer som lovgivningsmæssigt takster der er fastsat for idrætsforeninger m.v.

Taksterne er:
Hovedinstruktør: 110 kr./t

Hjælpeinstruktør: 75 kr./t

Føl: 50 kr./t

Lønsedler afleveres 3 gange i løbet af året:

Lønsedlen kan mailes i udfyldt stand til Lis på kasserer@gpf.dk eller afleveres i hendes postkasse (Lis’ adresse er Rugvænget 22 i Præstø). HUSK at tjekke at dit kontonummer er korrekt angivet (reg.nr + kontonr.)

Hvis du skal aflevere bilag skal de være registreret i skema på lønsedlen og afleveres i Lis’ postkasse.

Omkostningsgodtgørelse kan forventes udbetalt senest en måned efter frist for aflevering.

Læs mere om krav til bilag og beløbsgrænser mm i ovenstående filer med lønsedler.

GYMNASTIK/MOTION:

Ud over de almindelige ugentlige træninger udbetales der også omkostningsgodtgørelse for timer vedrørende ekstratræning – dog maks. 2 ekstratræninger pr. hold pr. sæson med mindre andet er aftalt med kontaktperson/bestyrelse.

Ved ekstratræninger på mere end 2 timer afregnes der ikke time for time, men 3 for et overnatningsarrangement og 2 for et heldagsarrangement uden overnatning.

Der gives ikke omkostningsgodtgørelse for deltagelse i kurser, konkurrencer, opvisning osv.

Der udbetales kørselsgodtgørelse for kørsel til disse arrangementer.

FITNESS:

Ud over de faste ugentlige træninger kan der arrangeres events mm. som en del af fitnesskontingentet. Disse aktiviteter skal godkendes af bestyrelsen/fitnessudvalget.

Der afregnes løn for disse træninger. Ved events mm. på mere end 2 timer afregnes der alene for 2 timer.

FORENINGSARRANGEMENTER:

Ved deltagelse som hjælper på foreningens øvrige aktiviteter udbetales der følgende omkostningsgodtgørelse:

  • 3 timer ved arrangementer med overnatning (eks. Dag/nat)
  • Time for time (dog maks 2 timer) ved øvrige arrangementer uden overnatning (eks. bedsteforældredag og Fri tons, Vild drengespring osv.)

De ansvarlige for de enkelte arrangementer bedes sende liste til Lis med info om hvilke instruktører der har deltaget.

Conventus

Til at kommunikere med til både instruktørerer og medlemmer/forældre i foreningen benyttes primært vores medlemssystem Conventus. Sikrer dig derfor, at mails udsendt via Conventus ikke havner i dit spamfilter, og at dine egne kontaktoplysninger altid er opdaterede.

HUSK altid at svare på de mails der bliver sendt ud! (man kan svare tilbage på disse mails direkte).

Som minimum har hovedinstruktør adgang til Conventus med et instruktørlogin, så der kan hentes afkrydsningsliste for holdet, finde kontaktoplysninger samt sende mail/sms.

Qvickguides til Conventus:

Har du spørgsmål til Conventus så kontakt Mike (mike@gpf.dk)
Har du spørgsmål til Conventus holdbookingsystem så kontakt Tine W. Jørgensen (Messenger)

Uddannelse & Kurser

I GPF prioriterer vi uddannelse og kurser højt. Hvis du er interesseret i at komme på et kursus eller et uddannelsesforløb, skal du kontakte bestyrelsen. som vurderer ønsker og behov.

Føl skal have været på et hold i en sæson, inden man kommer på kursus. Herefter tilbydes hjælpeinstruktørkurser.

Kontaktperson: Lis (kasserer@gpf.dk).

Gymnastik kurser
Find kurser og uddannelse hos DGI

Fitness kurser

Find kurser hos Bevæg dig for Livet

Se også
DGI’s trænerguide (findes også som APP)
Den gode træners værktøjskasse

Vejledning

DGI Gymnastik tilbyder personlige vejledninger til dig, der er gymnastikinstruktør, så du kan blive stærkere som instruktør, og udvikle dine kompetencer. Det betyder, at du kan få en vejleder ud for at overvære dine timer og få konstruktiv og personlig feedback, input til øvelser, musik m.m. i undervisningen, input til hvordan du opbygger indhold ift. gymnasternes niveau, inspiration til instruktørrollen – positiv sparring og gode råd. Læs mere her.

Redskaber

De fleste af de redskaber der er både i gymnastiksalene på skolen og i Multicenteret er GPF´s egne. Vi bruger hvert år rigtig mange penge på redskaber og forventer derfor, at både I og de øvrige brugere af redskaberne, passer godt på dem.

Småredskaber
Hvis I ønsker at bruge småredskaber der ikke ligger der hvor I selv træner, bedes i kontakte Tina (formand@gpf.dk) eller Lis (kasserer@gpf.dk), så øvrige instruktører kan høres/orienteres og listen over småredskaber kan tilrettes. Liste over småredskaber kan ses her.

OBS: Småredskaber skal blive på træningsstedet og ikke udlånes til gymnaster.

Reparationer

Hvis I oplever at noget er gået i stykker, eller ved at være meget slidt, så giv Mike besked herom, så han har mulighed for, at få koordineret reparation sammen med Brian Frimann, som er vores handymand hvad angår redskaber. Kontakt Mike på mike@gpf.dk

Redskabsønsker

Som udgangspunkt forsøger vi én gang om året at lave et overblik over ønsker til nye “store” redskaber. I sæson 2024/25 behandler bestyrelsen indkomne ønsker på bestyrelsesmøde i september.

Hvis det drejer sig om ønsker til nye småredskaber, så skal I kontakte til Jette Hansen på jette@gpf.dk.

Nyttige links:

Træningslokaler & Nøgler

GPF træner tre forskellige steder:

  • Præstø Multicenter – springcenter, dansesal og yogasal
  • Præstø Skole – gymnastiksalene
  • Præstø Privatskole

Til Præstø Skole bruges nøgler (sæt med 2 stk.) og Præstø Multicenter en brik. Som udgangspunkt uddeles der to styk pr. hold, men hvis I har brug for flere så tag en snak med Lis, som har styr på hvem der har nøgler/brik.

Mistet nøgle/brik
Hvis jeres brik eller nøgler bliver væk skal i STRAKS give Lis (kasserer@gpf.dk) besked. Brikken kan vi nemt nulstille, så den ikke kan bruges.

Genaktivering af brik
Hvis din brik har ligget ”død” i flere måneder skal den genaktiveres ved indgangen til multicenteret. Hjælper det ikke skal du kontakte Lis.

Returnering af nøgle/brik

Da man kvitterer for nøgler/brik skal den retur til Lis, når man ikke længere har brug dem.

Booking af lokaler
Booking af lokaler til f.eks. ekstratræninger, overnatning mm sker hos Jette (jette@gpf.dk) senest en uge før du skal bruge hal/sal – ellers kan hun ikke booke i systemet. Da det er bookingerne de styrer hvem der har ret til lokalerne er det vigtigt at der sker booking hver gang I skal bruge et lokale.

Skolernes ferieplan er oplyst her.

Tjek ledighed af lokaler

Har du brug for at tjekke ledigheden af et lokale ifm. en ekstratræning, kan du selv tjekke det via Vordingborg Kommunes Foreningsportal.

Brug af springcenter/dansesal til egen træning eller forberedelse

Som udgangspunkt kan lokalerne kun bruges når de er booket i kommunens system, og benyttes til foreningsaktiviteter. GPF vil gerne imødekomme, at man vil træne enten for at forberede en aktivitet på sit hold eller for at forbedre sig selv, der er dog følgende retningslinjer som SKAL følges:

  • Det bedste er hvis du ved det mere end 7 dage før. Skriv til Jette (jette@gpf.dk), så hun kan booke lokalet.
  • Hvis du beslutter dig mindre end 7 dage før, kan lokalet ikke bookes. Du skriver i stedet en besked på messenger eller SMS (40821497) til Tina formand om hvornår du bruger lokalet.
    Vær opmærksom på, at når der ikke er booket kan du ikke være sikker på at der er ledigt, og kommer der nogen som vil bruge lokalet har de ret til at være der.
  • Ta´ aldrig i springsalen alene! Af sikkerhedsmæssige årsager skal I altid være 2 hvis der springes.
  • Ryd op efter dig, så der altid er pænt når vi har brugt lokalerne.
  • Lokalerne må kun anvendes til egen træning eller forberedelser til sit hold.
  • HUSK hvis der går noget i stykker eller noget der ikke virker – uanset om det er vores egne redskaber eller noget på lokalerne – så giv os besked ved at skrive til Mike (mike@gpf.dk)

Fitnessudvalg

Fitness-udvalget er et forum med bred repræsentation, som sammen udvikler og vedligeholder fitness i GPF, men også trækker på andre (instruktører/medlemmer) efter behov. Udvalgets mødes 3-4 gange årligt – det ene møde med alle fitness instruktørerne ifm. sæsonplanlægning.

Formål

Udvalgets formål er:

  • at vurdere om GPF’s fitness tilbud omfavner det, som medlemmerne efterspørger
  • planlægge ny sæson
  • arrangere Fitness Tryday’s og evt fitness-events
  • løbende sørge for informationer til fitnessmedlemmerne om f.eks. træningsplan i ferier, events, markedsføring osv.

Beføjelser
Udvalget kan godkende følgende:

  • kursusønsker – op til 3000 kr pr kursus.
  • reparation og genindkøb af redskaber – op til 10.000 kr. årligt. Ønsker herover kræver godkendelse i bestyrelsen.
  • afrapportering til bestyrelsen

Medlemmer

  • Tina Valdimarsson (bestyrelsesmedlem)
  • Maria Larsen (bestyrelsesmedlem)
  • Helene Jørgensen (fitness)
  • Tine Frimann (outdoor)
  • Mette Capion (yoga)
  • Ulla Lillegaard (Indoor cycling)
  • Tine W. Jørgensen (fitness + bookingsystem)
  • Dorte Palm (medlem/frivillig)

Kontakt
Kontakt udvalget direkte til et medlem, eller via Messengergruppen “GPF Fitnessinstruktører”, som alle fitnessinstruktører er medlem af.

Kommunikation & PR

Til at kommunikere med til både instruktørerer og medlemmer/forældre i foreningen benyttes primært vores medlemssystem Conventus. Sikrer dig derfor, at mails udsendt via Conventus ikke havner i dit spamfilter, og at dine egne kontaktoplysninger altid er opdaterede. HUSK altid at svare på de mails der bliver sendt ud! (man kan svare tilbage på disse mails direkte).

Sociale Medier

I vores lukkede instruktørgruppe på Facebook foregår rigtig meget kommunikation, især instruktører imellem. Er du på Facebook anbefales der derfor at du tilmelder dig gruppen her: GPF-instruktør på Facebook

Følg også vores officielle sider: www.facebook.com/GPFdk og www.instagram.com/gpfdk

Vær aktiv – del og like opslag! Tag gerne GPF i opslag på sociale medier (#gpfdk) – det gør det let at følge med i, hvad der rører sig, og vi kan dele på vores officielle kanal.

Offentlige holdgrupper skal være en undergruppe på GPF’s officielle side.

Begivenheder bør som udgangspunkt ligges på GPF’s officielle side, så alle har mulighed for at finde dem.

Husk ALTID at nævne GPF/gpf.dk/Gymnastikforeningen Præstø Fjord når I markedsfører på sociale medier – holdnavn skal ikke stå alene.

Hvis du selv ligger inde med artikler, fotos eller andet materiale, som kan være interessant at offentliggøre, eller events du ønsker oprettet, så kontakt vores PR-ansvarlig Tina Valdimarsson.

Tryk på tøj og PR-materiale

GPF’s logo indeholder historie, værdier, fællesskab og en særlig vigtig faktor; visuel genkendelighed. Det har derfor stor signalværdi og et krav, at GPF’s logo fremgår på al tøj. Der skal dog også være plads til holdnavn/ slogan/visuelt element, for de hold som ønsker det, og der er derfor opsat nogle rammer herfor.

Se retningslinjer for vores tryk på tøj her -> PDF fil.

Husk ALTID at nævne GPF/gpf.dk/Gymnastikforeningen Præstø Fjord når I markedsfører på sociale medier, plakater, løbesedler mv. – holdnavn skal ikke stå alene.

Filer til tryk fås ved henvendelse til Tina V. – eller hentes her:

Beachflag & banner til springbane

Skal du til et event/arrangement/træningslejr mv. så udlåner vi gerne foreningens beachflag eller banner til springbane – kontakt Tina V. herom.

Kontakt Tina Valdimarsson på valdimarsson@gpf.dk

Tilmelding til hold

Som instruktør deltagelser du gratis på alle foreningens hold, dog står man selv for evt. udgift til dragt.

Tilmelding til hold foregår ved henvendelse til Mike (mike@gpf.dk)

Betaling for evt. dragt foregår nedenfor.

Rabatordning gældende for hoved- og hjælpeinstruktører:

Ægtefælle/samlever/børn kan deltage på foreningens hold for 250 kr. (et beløb uanset antal hold). Undtaget er dog deltagelse på teamgym hold (SMS), hvor det er halvt kontingentet.

Evt. udgift til dragt står man selv for.

Tilmelding til et kontingent foregår via linket nedenfor, samt en mail til mike@gpf.dk med info om hvilket hold ægtefælle/samlever/børn skal deltage på.

Sommersæson
Samme rabatordning gælder i sommersæsonen, men kun for instruktører som aktivt underviser på sommerhold.